Q4 Ledare – Varför är konsten att berätta så viktigt för en ledare! med Kjell Dahlin

Storytelling har nog aldrig varit mer aktuellt än just nu. Hur gör man då för att skapa ett mervärde för sitt varumärke och det man säljer med hjälp av en ”berättande ledarstil”?

Mycket av dagens information (upp till 98 % sägs det) består av siffror, diagram, statistik osv. Man brukar kalla det för hård fakta. Sådana budskap skapar ytterst sällan inre bilder hos mottagaren, och information som inte skapar en bild eller en känsla har en tendens att vara bortglömd hos oss som mottagare inom ca tre minuter. Information som däremot inspirerar, som skapar en story/bild eller en förståelse kan vara kvar hos oss i all evighet. Det kallas för mjuk fakta. Tragiskt nog sägs det bara vara ca 2 % av all information i näringslivet som är av mjuk karaktär.

Under dagen tittar vi närmare på olika vinklar av Storytelling:

Vad är Storytelling, och vad händer med vår uppfattning av ett varumärke när vi hör en berättelse?     Svaret är StoryStegen – hur du med tre steg kan ta fram och förädla en varumärkesstory som säger något om era produkter/ tjänster, ert företag, er kundvård, eller om dig som säljare. Vi kommer också gå igenom Attitydbarometern – En personlig handlingsplan som under tre veckors tid garanterat får dig att fundera på hur starkt dina handlingar, beteende och attityd kommunicerar ert varumärkeslöfte. Vidare lär vi oss några retoriska verktyg för att bygga starka varumärken.

Punkter som kommer att belysas under dagen:

  • Vad är egentligen Storytelling?
  • Varför attraheras vi av stories?
  • Hur kan storytelling hjälpa en ledare att bli effektivare?
  • Varför är konsten att berätta så viktigt för en ledare?
  • Vad rekomenderas för ledare som har problem med berättandet?
  • Retoriska verktyg för att påverka positivt kring det egna varumärket
  • Storytelling får kunden att känna förtroende för dig, och ger dem en ny bild av dig som
  • Vilka kanaler kan man kommunicera genom? Vad har det virtuella mötet och storytelling för gemensamma knutpunkter?
  • Hur förpackar man storys?
  • Hur kan jag hjälpa mina säljare i detta med storytelling
  • Vi är alla storytellers – det gäller bara att inse det, och använda sig av tekniken
Kjell Dahlin

Om Kjell Dahlin

Kjell Dahlin är föreläsaren, utbildaren och grundaren av retorikbyrån Popretorik. Efter att hans böcker ”Popretorik - Upplevelsekommunikation som övertygar” och ”Attitydbarometern – Hur du attitydboostar dig själv & andra!” rönt stora framgångar så fylls hans dagar alltmer av föreläsningar om kommunikation, beteende och vikten av positiv attityd. Hans senaste bok ”Du är en Storyteller – vare sig du vill eller inte!”, kom ut 2019.

Agenda

07:45 08:00 Incheckning
08:00 08:30 Frukost och nätverkande
08:30 11:30 Föreläsning / Möte
11:30 12:30 Lunch
12:30 15:30 Dagen fortsätter
15:30 16:00 Tid för nätverkande och erfarenhetsutbyte

Kalender

Några röster från tidigare möten

”Nätverksträffarna på Selldorado berör ämnen som vi alla jobbar med i vår vardag. Där får jag inspiration, motivation och bra verktyg med mig hem.”
Emma, Sektionschef Automation hos AF Consult

”Vi kommer självklart att köra vidare med Selldorado! Kunskap är inget tungt att bära!”
Stefan Leijon, Sales Manager hos Aurora Innovation