Johan Skattner

"Johans engagemang har skapat intresse för ett ämne jag visste väldigt lite om tidigare och som jag kommer ha stor nytta av. Johan är otroligt bra!"

Om Johan Skattner

Att utbilda icke-ekonomer i ekonomi är något som ligger Johan varmt om hjärtat. Pedagogiken är att förenkla, involvera och engagera. Affärsekonomi är enkelt, kul och användbart! Johan jobbar som management-konsult inom utbildning och rådgivning med fokus på B2B. Han har styrelseuppdrag både i Sverige och internationellt. Johan har Svenska & Engelska som språk.

Affärsekonomi för säljare och försäljningschefer

Ekonomi blir så mycket roligare när vi kan sätta den i ett sammanhang vi känner igen oss i. Att ekonomi är enkelt och kul är ett tema för den här utbildningen.

Med utbildningen vill vi tydliggöra hur företagets verksamhet hänger ihop med resultaträkningen, balansräkningen och de nyckeltal som företag ofta använder sig av. Frågor kring prissättning kommer också tas upp.

Vi vill med dagen förmedla en ökad kunskap kring affärsekonomi till säljare som är en del av företaget som i väldigt hög grad kan påverka företagets ekonomi.

Utbildningen kommer att öka den ekonomiska kunskapen och ge en inblick i de möjligheter som finns för att påverka företagets resultat och olika nyckeltal.

  • Företagets Ekonomi – Några begrepp
  • Resultaträkningen
  • Balansräkningen
  • Viktiga nyckeltal
  • Täckningsbidrag, Täckningsgrad, Påslag, Marginal
  • Prissättning och effekten av prisjusteringar
  • Vad kan vi påverka - Aktiviteter för att påverka företagets ekonomi

Key Account Management - Nyckelkundsbearbetning

Nyckelkundsbearbetning handlar om att lägga tid på de kunder som kan ge mest tillbaka och där det finns ett tydligt ömsesidigt utbyte. Att skapa affärsrelationer med två vinnare, vilket blir allt viktigare när gamla, traditionella värdekedjor utmanas. Det handlar om att leverantör och kund tillsammans skapar värde. På den här utbildningen ger vi de rätta verktygen.

  • Introduktion till begreppet ”Key Account Management”
  • Vad krävs för att arbetssättet ska vara rätt och ge önskat resultat till både leverantör och kund
  • Varför är KAM bra för leverantör respektive kund
  • Hur kommer vi till den fördjupade affärsrelationen
  • Verktyg som underlättar för bra Key Account Management

Vill du veta mer?

Kontakta oss för mer information om internutbildning med Johan Skattner!

©2024. Selldorado AB. All Rights Reserved.